Första kurs dagen avklarad

Morgonen började inte riktigt som jag hade tänkt mig. Lite miss förstånd mellan mig och mamma så min tidsplanering gick åt skitan.. Men man blir ändå lite lycklig när det är en själv som har rätt när det är en sån här dag.

Tur med vädret hade vi i alla fall. När vi började brodda kom det en liten skvätt på oss på runsten. Sen även en liten skvätt under lunchen.

Första passet som bestod av markarbete och sits och lydnad hos häst och ryttare. Att det ska bara hjälpa med att räta upp sig själv så ska hästen vara tillbaka/samlad galopp. Tänk om det var så enkelt. vilket regalge man skulle ha i terrängen då. Det är ju där säkerheten mest handlar om i terrängen också. Att själv ha kontrollen om hästen och hästen ska vara lydig på din sists. Basse fattade tillslut och till och med jag. Jag måste bygga på mitt parti med magmuskler ännu mer, men det är jag själv medveten om! Själva övningen handlade om att släppa all kontroll vid munnen eftersom att många håller i munnen och sen få balansen i kropp och häst! En mycket bra övning måste jag säga med egna ord!


Andra passet bestod av ner och upphopp = Bank

Samt vatten hinder och så. Värmde inte upp så hämskans mycket då han redan är lite varm i kroppen sen passet innan och sen för att orka hela passet. började med lite galopp tempo växlingar och samma där. Bara att räta upp sig och ha tillbaka hästen. Sen började vi hoppa fram på lite små hinder. Lite kulvertar och stockar och så. Sen vart det bank och lite annat skojj. Basse har inte riktigt än fattat det här med terräng än. Men det är på gång. Ner hopp fattar han inte. En bank går jätte bra. Men ett nerhopp i vattnet är lite haft sisådäär tycker han. Men tillslut fick han till det och tror han fattar lite mer nu. Var visseligen någon månad sen vi terräng träna sist så. Men jag var jätte nöjd.

Imorgon består passena av. Diken och smalhinder sen blir det en bana på andra passet.
























Nu blir det en good middag med kräftor och ost och gottigheter :)






Kommentarer
Postat av: Amanda

Terräng är ju bara för kul! härlig bilder på fina Runsten! :D

2011-08-06 @ 22:56:17
URL: http://mandapanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0